Skip to main content

BAGAIMANA NAK MULAKAN BISNES AFFILIATE MARKETING?


Assalamualaikum & hai =)

Saya berjumpa ramai orang yang ingin memulakan Bisnes Affiliate mereka secara online, rata-rata menyatakan mereka tak tahu ‘di mana’ untuk bermula.

Ada yang dah mencuba pelbagai teknik & strategi affiliate marketing, tapi masih keliru mana satu teknik yang benar-benar berkesan?

Dan sehingga kini masih belum berjaya menghasilkan jualan produk affiliate walaupun sudah pelbagai cara pemasaran dilakukan.

Ini menyebabkan, 90% daripada mereka berputus asa untuk melakukan affiliate walaupun sudah ratusan atau ribuan ringgit dihabiskan untuk mempelajari bisnes affiliate ini.

Ini 2 sebab utama kepada situasi di atas:


Info Overloaded
Ini berlaku disebabkan oleh anda terlalu banyak membaca panduan affiliate itu dan ini, tak kiralah yang percuma atau berbayar, Local mahupun International..
Sehinggakan otak anda sarat dipenuhi dengan pelbagai cara untuk jana wang affiliate. Tetapi akhirnya anda sendiri tidak tahu di mana sebenarnya untuk bermula?
Lack of Knowledge
Ini pula faktor yang sebaliknya. Jika faktor pertama di atas adalah disebabkan oleh Info yang terlalu banyak, ini pula berbeza. Langsung takde info!
Situasi inilah yang seringkali dihadapi oleh kebanyakan orang. Alasannya, malas & nak berjimat! Mereka malas untuk mencari info tambahan melalui carian di internet berkenaan affiliate, manakala ada yang menjadikan alasan semata-mata nak berjimat, jadi mereka tak nak membeli mana-mana panduan tentang affiliate.
Anda bagaimana? Adakah anda seorang yang tergolong dalam kes Info Overloaded atau Lack of Knowledge? Tepuk dada tanya diri anda ðŸ™‚ Jika anda salah satu daripada golongan di atas, maka artikel ini adalah untuk anda.
Saya tahu, di luar sana ada pelbagai panduan dan tutorial berkenaan affiliate, namun rata-rata menyediakan terlalu ‘banyak cara’ yang dikatakan efektif sehinggakan orang baru akan menjadi keliru untuk membuat pilihan.
Oleh itu, saya kongsikan ‘cara sifu’ melakukan pemasaran affiliate sehingga berjaya menjana 4-5 angka komisyen dengan mudah secara konsisten setiap bulan!

Langkah 1: Hasilkan report percuma berkaitan Topik produk affiliate yang anda ingin promosikan.


Tulis satu report ringkas pasal produk anda promosikan. Report adalah tentang kelebihan/keunikkan dan value produk tersebut untuk bakal pembeli. Guna microsoft word jee..

Report tersebut tak perlu panjang, cukup sekadar 10 muka surat pun dah ok. 
Kalau takde IDEA untuk menulis report percuma tersebut, anda boleh Google info dan artikel yang bersuaian dengan produk affiliate tersebut & tulis semula info dalam bentuk gaya bahasa anda sendiri. Ia akan jadi lebih fresh dan unik.
Setelah siap, convert fail words ke format .pdf. Tadaaa, siap! Anda kini dah memiliki report .pdf yang anda boleh berikan secara percuma untuk tujuan mengumpul emel targeted prospect kelak.

Give it free! Sebab takde siapa yang tak suka benda percuma. Give 1st before you EARN. 

Langkah 2: Bina kempen (campaign) khas di Autoresponder anda





Untuk menyebarkan report anda kepada prospek, anda WAJIB memilik sistem autoresponder. Sistem autoresponder inilah yang akan membantu banyak kerja promosi anda kelak.

Ia memang terbukti berkesan dan memberi pulangan berlipat kali ganda daripada apa yang anda bayangkan.

Di dalam sistem autoresponder tersebut, anda perlu membina satu kempen khas berkenaan dengan report percuma yang anda ingin edarkan.

Contohnya, jika anda ingin mengedarkan report berkenaan ‘Tips Membaca Al-Quran’ kerana anda ingin mempromosikan produk affiliate yang berkaitan dengan Al-Quran, maka anda boleh namakan kempen tersebut sebagai ‘free_quran’, atau apa sahaja yang bersesuaian dengan cita rasa anda.  

Langkah 3: Siapkan emel-emel follow up





Setelah anda berjaya membina kempen khas di dalam sistem autoresponder anda, anda kini sudah boleh menghasilkan beberapa siri emel follow up untuk anda masukkan di ruangan ‘Follow Up Emails’ di dalam kempen autoresponder anda.

Emel-emel inilah yang akan membantu anda melakukan follow up secara automatik tanpa perlu anda duduk 24 jam di depan komputer anda untuk menghantar emel!

Langkah 4: Sediakan ‘opt-in form’ untuk capture maklumat prospek anda







Setelah semuanya selesai, anda perlu menyediakan opt-in form untuk anda gunakan bagi mengumpul maklumat prospek anda. Op-in form boleh dihasilkan dengan mudah melalui sistem autoresponder.

Langkah 5: Jana Trafik!





Ini adalah antara part kritikal yang anda kena kenalpasti untuk lakukan dengan betul.

Jika anda gagal membawa Trafik / Pelawat ke website anda, maka anda akan gagal untuk mengumpul prospek dan seterusnya akan gagal untuk hasilkan pendapatan melaluinya.

Trafik adalah NYAWA bagi perniagaan internet anda. 

Bayangkan sahaja, jika anda mempunyai kedai, namun tiada pelawat (trafik) yang datang, bagaimana produk anda boleh terjual?

Begitu juga di internet, walau sehebat mana webjualan / website anda, namun jika tiada pelawat (trafik), maka sudah tentu tiada sebarang jualan bakal berlaku.

Secara keseluruhannya, jika anda berjaya menguasai kelima-lima Langkah Untuk Bermula di atas, saya yakin dan pasti anda akan berjaya menjana pendapatan melalui internet, khususnya dalam bidang pemasaran affiliate.


AffiliateMethod: Strategi Praktikal Buat Duit Dengan Bisnes Affiliate

Untuk membantu anda memahami bagaimana untuk anda menjana pendapatan yang konsisten melalui Affiliate, saya telah rekodkan beberapa video sebagai rujukan anda.
Bagaimana AffiliateMethod boleh membantu anda buat duit melalui internet?
  • => Affiliate Method adalah pakej video tutorial.
  • => Ia mengandungi 4 modul utama yang akan menerangkan secara lanjut untuk anda, teknik-teknik yang telah terbukti berkesan untuk menghasilkan jualan melalui produk-produk affiliate yang anda bakal promosikan.
  • => Dengan kesemua modul padat ini, saya berani jamin ia akan membantu anda dari segi persiapan awal sehingga akhir bagaimana untuk terus konsisten menjana pendapatan melalui bisnes Affiliate di internet.
AffiliateMethod ini adalah sebagai panduan dan bukti sebenar tentang bagaimana anda juga boleh menjana pendapatan sekurang-kurangnya RM1,000 - RM10,000 anda yang pertama dengan menjual produk orang lain dan jana pendapatan tambahan melaluinya.
Ini antara testimoni mereka yang dah berjaya selepas belajar strategi Affiliate Method:

Jika anda berminat untuk mendapatkan "Video Tutorial Affiliate Method" dan mula jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan, anda boleh dapatkannya dengan klik butang ADD TO CART di bawah:
 ORDER
Tempah sekarang, dan mula generate komisyen affiliate anda.
Semoga bermanfaat!
-Akid Azami-